March 29, 2011

Prihatin tidak bermakna memberi

Posted by DQ at 09:42
"Pernahkan kita terfikir"
 

malam tadi saya
menerima satu mesaj dari kawan
text msg ttg anak2x pengemis d jalanan
masa hbs baca msg tu
saya terdiamm (x)
saya berfikir 
mungkin kalo masa tu juga hati saya
seperti dya ,saya juga mengatakn hal yg sama
rasa benci dgn pengemis
rasa meluat tengoh dorang
geli dgn dorang
besalah kan pengemis neh
mereka bukan ada tempat yg baik tuk beteduh
apalagi makanan yg sama kita nikmati setiap hari
berbeza. mungkin kita boleh makan isi ayam
malah boleh membazir lagi
mereka cuma makan sisa tulang
kita boleh makan d tempat yg baik
mereka cuma mampu ketempat yg 
kita sendiri tidak sangup lalu pun
pembuangan tong sampah
kadang2x bila saya nampak depan mata
saya rasa sedih
kenapa lah dorang jadi begini
kenapalah biarkan anak2xkecil
menjadi pengemis
dimana sebenarnya tanggungjawab ibubapa yg 
menlahirkan mereka d dunia
pena sekali masa d kk
jalan p kk plaza
dsana ramai sgt kanak2x kecil meminta sedekah
pena juga sekali sekala saya bagi
tapi yg sedihnya tengo orang yg masih mampu bekerja
napalah lebih sanggup duduk kepanasan
dr cari keja saja
bukan lah persalahkan mereka tapi
saya cuma rasa kehidupan tu
dorang lah yg seharusnya ubah

pas terima msg tu saya 
baca byk blog certa pasal pengemis
sgt meyedihkan
sebab ramai sgt yg memandag hina dgn mereka
sampai menampar pengemis yg sdg tidur
pa lah salah dorang
kanak2x dipukul
 
 
waaa~~
sedihkan . kanak2x kecil diajar berbohong oleh org tua
demi minta sedekah
cuba kita bayangkan kalo kita yg berada d tempat mereka
susahkan ? sukarkan? sulitkan?
tanpa mengenal huruf,abjad,tapi mampu melihat 
kata2x saja belum cukup mengambarkan penderitan mereka
saya harap satu masa nanti dalah org yg prihatin
untuk mengambil kanak2x tu 
papun jagan lah kita anggap mereka tu 
jijik , hina , kotor
tapi doakan lah tuk mereka
supaya ada kesempatan berubah
jadilah orang yg prihatin walaupun tidak memberi

"Mereka perlukan kasih Tuhan"



0 comments:

Post a Comment

 

Heart Singing Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting